top of page
  • תמונת הסופר/תElad Raveh

לא לומדים

עודכן: 25 ביוני 2023

בפרק החדש של חיות כיס מתוארת בין השאר הציפיה הגדולה מעולם החינוך לשינוי דיסקט בזמן הקורונה. על האכזבה מהתוצרים שהמערכת הזאת העמידה לתלמידים, ועל מה שנשאר מדרך הלמידה הזאת בתום המגיפה.





בתור מי שעוסק כעשור וחצי בעולמות של למידה, ובפרט בעולם הלמידה המקוונת הנה השנקל שלי בנושא:


כולנו זוכרים שעם סגירת בתי"ס בישראל, הועברו השיעורים כצורתם לזום ונוצרה מעין התניה שזה "למידה מרחוק". אנו זוכרים היטב את התסכול שחווינו כהורים למראה ילדים נמקים מול המסך עם המוצר החצי אפוי הזה. ילדים שעסוקים ביום יום בתיעוד עצמי דרך הנייד, בחרו במודע בזום לכבות מצלמות.


אמנם, היו פתרונות צד שסופקו תוך כדי, כגון אתר אופק או גוגל קלאס רום וכד' לתרגולים בבית אך המרכז היה מפגש הזום הכיתתי. אפילו סרטוני הלמידה שמשרד החינוך הפיק מהרגע להרגע היו בעצם מורה שעומד עם מצגת ומרצה.

ועל אף שהחוויה נצרבה אצל כולנו כתסכול מתמשך, עדיין חלק מהאנשים מדברים על הרצון להחזיר את שיעורי זום לפחות בחלקם גם היום. וזאת בלי שניתנו כלים למורים או לתלמידים להפוך מפגשים כאלה לאפקטיבים.


חשוב להבין שלמידה מרחוק בארץ ובעולם היא מושג שכולל בתוכו כל כך הרבה דרכים מאפיינים ועקרונות שלגמד אותה לסוג הפלטפורמה עושה לה עוול.


יש מגוון דרכים ללמידה מרחוק:


למשל, במקום מפגשים סינכורניים כמו בזום יכולה להווצר גם למידה משמעותית של שיח אסינכרוני (תלמיד שעובד בזמנו מבית) התלמיד משוחח בפורומים על נושא או תוכן (טקסט, וידאו , פודקאסט וכד') מתייעץ בכתב עם המנחה, מגיש תוצר קבוצתי עם חברים, ובסוף מקבל גם משוב מהכיתה ומהמנחה

זה ועוד עשרות דרכים נוספות ומתודולוגיות שגורמות לו להיות מעורב ורלוונטי בלי להיכנס לכיתה משותפת אונליין.


גם מפגש זום, אם בנוי נכון, יכול לאפשר אינטרקציה מתמשכת עם הלומדים והמנחה.

קריאת חומרים ועבודה בבית ביחיד או בזוג, וחזרה לזום דרך חלוקה לקבוצות עבודה, לבניית תוצר משותף והתנסות בפרזנטציה מול הכיתה ועוד עשרות דרכים אחרות מאשר לשבת לכבות מצלמה ולשמוע את המורה מדבר בלי סוף.



והאבסורד הגדול הוא שמשרד החינוך יודע איך עושים את זה.



ההשתלמויות שנעשות היום למשל דרך מטח כמוכרות לגמול (גילוי נאות – עבדתי שם בעבר כמנהל צוות פיתוח למידה מקוון) עושות בדיוק את זה ויוצרות שיח בדרכים שציינתי לקהל המורים המשתתף בקורסים.

ההשתלמויות הן מקוונות או היברידיות וכוללות שיח מקצועי מול מנחה שהוכשר לכך, בין בזום ובין במערכות כמו מוודל שמאפשרות שיח בכתב או באמצעות מדיה.


מהלך שהיה יכול לעבור בצורתו גם לתלמידים (משולב עם ההגעה לכיתה הפיזית) למידה אפקטיבית, מתקדמת ומשתפת בלי לוותר על מקום המורה, חיברות ושיתוף



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page