top of page
  • תמונת הסופר/תElad Raveh

אני ולא מלאך אני ולא AI

עודכן: 28 ביוני 2023

בשנים הקרובות אוחלף על ידי בינה מלאכותית


בין אם זה נכון או לא נכון, זו מחשבה שאני מהרהר בה הרבה לאחרונה מאז שעלה -Chat GPT לאויר.


אני מעוניין להתייחס לחשש הזה ולשתף במספר מחשבות שעלו אצלי בנוגע להשפעה הישירה שיש לבינה המלאכותית על התחום המקצועי שלי - עולם פיתוח הידע והלמידה.

מספיק להסתכל על התוצרים הראשוניים שCHAT GPT כדי להבין שלא ירחקו הימים שבהם הוא יוכל לייצר על פי בקשה פיצוח מאקרו ומיקרו לתוכן, מערכי הדרכה והכשרה שלמים או תבניות לקורסים מקוונים ומעוצבים.

ועדיין, ישנם לפחות שלושה כוחות מרכזיים ששזורים אחד בשני שיש לכל איש או אשת למידה מנוסה שאותן ה AI לא יוכל להחליף או ללמוד:


1. אמפתיה – אחד מההיבטים המרכזיים במקצוע הלמידה הוא היכולת להתחבר ללומדים ולהבין מה הם מבקשים. אין מדובר בעניין טכני של מיפוי קהל היעד, קביעת המטרות או פיתוח הכשרות לפי דרישות החברה. אלא בהקשבה אמיתית ללומד, לצרכיו, ולאתגרים מולם הוא מתמודד. דבר זה דורש רמה גבוהה של אמפתיה והבנה ובעיקר קשר בלתי אמצעי שבינה מלאכותית תתקשה להשיג.


2. אתה לא המשתמש - מושג שכיח שמגיע מתחום הUX ומדבר על נטיה שגויה של מפתח או מעצב להסתכל על שימוש במוצר דרך העיניים האישיות שלו במקום דרך עיני הלקוח -קהל היעד.


גם בפיתוח למידה אנו חוטאים בכך. ובהמשך לחשיבות האמפתיה שהצגנו קודם, חייבת להיות לכל איש או אשת למידה הבנה שהתוצר הראשוני הוא אמנם טוב, אך רק לאחר המפגש עם הלומד יהפוך למדויק. וזה דורש יכולת רבה של שינוי והסתגלות.


מודלים חדשים של פיתוח למידה עוסקים כולם באג'יליות (זמישות) בהתאמת התכנים ואופן הלמידה לאור המשוב שקיבלנו בדרך. רק דרך מפגש חי עם הלומד והדרך בה הוא לומד, יכול מפתח הלמידה לעשות תיקוף אמיתי למהלך הלמידה שיצר. בין אם מדובר בהכשרה פנים אל פנים ובין אם מדובר בהכשרה מקוונת.


3. יצירתיות – אחד ממומחי הבינה המלאכותית אורי אליבייב הגדיר את Chat GPT חצי בצחוק חצי ברצינות כ- "סטטיסטיקה עם יחסי ציבור" מכונה שהיא טובה רק ככל שהמידע שבידיה הוא מוצלח. כמו כל דבר אחר, גם יצירתיות של בינה המלאכותית מורכבת אך ורק מפתרונות יצירתיים הקיימים ברשת.


כשאנו נתקלים באתגרים ובעיות בעולם ההדרכה ולמידה אנו מסוגלים לנצל את הניסיון שרכשנו ולשלב אותו עם הצרכים וקהל היעד ולהציע מענה יצירתי ואישי לבעיה, ברמה שמכונה לא יכולה לייצר. ככל שאנחנו מנוסים אך קשובים, מקצועיים אך באים בראש פתוח, כך יעלה הסיכוי שהתוצר שנציע יתן מענה מוצלח ויצירתי לבעיות שבפנינו.


לכן, חשוב להכיר בערך שאנשי מקצוע מביאים לשולחן, ובד בבד למצוא דרכים למנף את השימוש בבינה מלאכותית כדי ליצור חוויות למידה טובות יותר.


ובסופו של דבר בינה מלאכותית אמנם יכולה להעביר מצגת הדרכה אבל אין לה יכולת להיות אמיתית: להקשיב, לחשוב ולהיכנס בסערת התלהבות (מתודלקת בקפה ובדדליין) לחדר פיזי או לזום מלא בלומדים.


321 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page